Co je bikesharing?

BikeSharing System (BSS) je automatizovaný systém veřejného sdílení jízdních kol nebo elektrokol. BSS nabízí alternativní dopravní infrastrukturu, která tvoří zejména „last mile“* propojení s ostatními formami dopravy jak veřejné, tak individuální.

*) „last mile“ neboli poslední míle, která propojuje koncová místa s MHD či individuální dopravou

Princip bikesharingu

Jak začít využívat bikesharing

Nejdříve se uživatel musí zaregistrovat do systému. Registrace je možná buď na stanici a pokud to nejde na stanici, případně je to bezstanicový systém, tak je registrace možná na webových stránkách nebo v aplikaci daného bikesharingového systému.

Tarify v Praze - HOMEPORT s.r.o.
Tarify ČD Bike, Středočeský kraj

Při registraci si uživatel vybírá tarif, který chce využívat a zaplatí registrační poplatek. Většina BSS funguje tak, že po zaplacené registraci je prvních 30 minut jízdy na kole zdarma. Pokud by byla výpůjčka delší než 30 minut, pak uživatel zaplatí určitý obnos za každou započatou hodinu. Nicméně většina výpůjček je kratších půl hodiny, tudíž uživatel zaplatí pouze za registraci. Na výběr bývá z mnoha tarifů, které se liší podle délky užívání systému - den, týden, měsíc či rok, ale také podle počtu kol. Je možné zaplatit si na jednoho uživatele půjčení více kol. Díky tomu stačí, když se například na dovolené registruje pouze jeden člen rodiny.

Jestli registrace proběhla úspěšně pozná uživatel tak, že mu obratem přijde sms či e-mail s přístupovými údaji do systému ve formě uživatelského čísla a PINu. Tato dvě čísla uživatel zadá na terminálu stanice, jedná-li se o stanicový systém, a postupuje dle instrukcí na terminálu, které ho dovedou až k vypůjčení kola. V případě bezstanicového systému se vše ovládá skrz aplikaci - registrace, výpůjčka i vrácení kola, tudíž uživatel musí mít připojení na internet ve svém telefonu.

Pozor, důležité je si uvědomit, že žádný systém není nikde dvakrát. BSS se stále vyvíjejí, v různých městech je zajišťují různé firmy a je nutné počítat s tím, že se jednotlivé systémy lehce liší - registrace, půjčení kol, vracení kol, nastavení tarifů - to vše může probíhat trochu odlišně, ale základní principy popsané výše bývají všem systémům společné.

Bikesharing možná znáte z metropolí v Evropě

Paříž

Bikesharingový stanicový systém v Paříži se nazývá Vélib a byl spuštěn 15. června 2007. Systém začínal se 7 000 koly. V dnešní době má Paříž přibližně 23 600 kol a 1800 stanic. Stanice jsou rozmístěné každých 300 m. Systém je funkční nonstop.

Webové stránky systému

Barcelona

Bikesharingový stanicový systém v Barceloně se nazývá Bicing a byl spuštěn 23. března 2007. Systém obsahuje 420 stanic a 6 000 kol. Stanice jsou od sebe rozmístěné každých 300 m, v centru města i blíže.

Webové stránky systému

Kodaň

Bikesharingový stanicový systém v Kodani se nazývá Bycyklen a byl spuštěn v roce 1995. V současné době má systém 100 stanic a 1 500 elektrokol, která jsou vybavena i tabletem s GPSkou. Systém je funkční 24 hodin denně, 7 dní v týdnu.

Webové stránky systému

Londýn

Bikesharingový stanicový systém v Londýně se nazývá Santander Cycles, někdy přezdívaný Boris Bikes dle starosty Borise Johnsona, který systém prosadil. Systém byl spuštěn 30. července 2010. Systém se skládá ze 785 stanic a 11 850 kol.

Webové stránky systému

Vídeň

Bikesharingový stanicový systém ve Vídni se nazývá Citybike Wien a byl spuštěn 20. dubna 2003. Systém má 120 stanic a 1 500 kol. Stanice jsou od sebe rozmístěné každých 700 m, v centru města i blíže.

Webové stránky systému

Brusel

Bikesharingový stanicový systém v Bruselu se nazývá Villo! a do provozu byl uveden v březnu 2009. Tento systém má v současné době 4 200 kol, která je možné uzamknout do 340 stanic.

Webové stránky systému